kirstininpanama.reismee.nl

Bocas week 1

Ondertussen ben ik alweer een week in Bocas del Toro.

Zondag ochtend vertrokken uit Playa Corona rond een uur of 11. Even een Panamese simkaart gekocht voor internet en bellen.

Daarna reden we door naar de stad, even paar winkels bekeken en toen door naar de luchthaven, nou ja "luchthaven". Ik kwam aan op Tocumen International, maar deze vlucht vertrok vanaf Albrook, en ik als stewardess heb mij over veel dingen verbaasd hier. Er waren maar 3 rijen voor het inchecken, eentje voor Colombia, eentje voor Bocas en eentje voor San José (Costa Rica).

Toen ik eindelijk aan de beurt was werden er ineens allemaal passagiers voorgelaten die naar San José moesten. Omdat hun vlucht eerder vertrok en die mensen dus te laat waren. Fijn om te weten dat je hier gewoon te laat kan komen zonder dat er consequenties zijn ????

Toen ik was ingecheckt moest ik door een "security check" wat ook niks voorstelde. De mevrouw voor mij dacht een hele messenset mee te kunnen nemen in haar handbagage, dat mocht dan nog net niet. Daarna moest ik wachten tot het half 5 zodat we konden boarden. 10 voor 5 zaten we nog steeds te wachten, terwijl de vlucht 5 uur zou vertrekken. Alles gaat hier lekker tranquilo, totaal geen stress. Om 5 over 5 konden we boarden, wat gewoon betekend dat ze je boardingpass pakte en er een stukje afscheurde, in plaats van een reader zoals ik het gewend was bij KLM.

En ineens heel snel waren we vertrokken en stegen we op. Het was maar 35 minuten vliegen. Na een ietwat agressieve landing ben ik er dan! Op de mini AirPort van Bocas. Wat ook een klein avontuurtje was. De bagage werd namelijk door een klein luikje gegeven en ik moest er dan naartoe lopen en mijn nummertje geven. Ook moest ik 3 dollar betalen om het eiland op te komen.

Ik werd opgehaald door Patricio (mijn Spaans leraar nu). Toen ik aankwam was het best even een shock, na alle luxe die ik bij mijn oom gewend was was dit echt even afkicken. Ik deel een kamer met 3 anderen, er is geen airco dus het is mega heet. Alles is gedeeld, dus helaas geen mooie buiten douche met uitzicht op zee zoals ik had. Ik kreeg het bovenste stapelbed, dus ik baalde al want als iemand dan onderin beweegt word ik natuurlijk wakker. Gelukkig ging er de volgende dag iemand weg dus heb ik nu een normaal bed.

De eerste nacht was ik gewoon kapot dus slapen ging best goed ook al was het 30 graden in de kamer. Ik had de volgende dag om 1u Spaanse les tm 5 uur. We focussen heel erg op grammatica en die heb ik nooit geleerd. Maar omdat ik al wel Spaans spreek en vrijwel alles begrijp, werd ik een paar groepjes hoger geplaatst. Dus die lessen zijn best pittig.

De eerste dagen zijn vrijwel allemaal hetzelfde geweest. Slapen rond 23u omdat ik voor mijn gevoel nog steeds een jetlag heb. Wakker worden om 8 uur omdat het zo warm is, dan rustig aan douchen en eten maken en van 13-17u les en daarna meestal wat boodschappen (SUPER DUUR) doen en rond 19/19.30 eten maken. Daarna chillen met de mensen hier, even douchen (helaas is de douche altijd ijskoud) en slapen. En dat elke dag. Ik heb hier meer regelmaat dan thuis ben ik achter gekomen.

De tweede dag heb ik gelijk een ventilator gekocht, die echt super goed werkt. Het is nu dragelijk op de kamer. De meeste mensen die hier zijn, reizen door Latijns-Amerika. Sommige nemen ook de Spaanse lessen erbij maar sommige zijn hier ook gewoon om Bocas even te ontdekken. Ze zijn allemaal wel veel ouder dan ik, ik ben de jongste. Gemiddeld zijn ze 24-32, en een man van 63 (gramps moet ik hem noemen). Echt een lieve man die niet eens een huis heeft en gewoon lekker de wereld rond gaat, super gaaf.

Vrijdag had ik mijn laatste dag Spaanse les. We gingen naar Playa Estrella in de ochtend met beide klassen, de ene helft had les van 8-12 en wij konden lekker op het strand liggen. En van 13-17 hadden wij les. Het was ongelofelijk mooi daar. Het water was zo helder en het leek net of je naar een plaatje keek, echt geweldig.

'S avonds hadden we een BBQ, en gingen we uit naar Iguana. Een kleine soort club aan het water. Vandaag ga ik denk ik naar het strand, en vanavond gaan we weer uit. Ik ben hier nu al wel gewend en begin mij wel op m'n gemak te voelen, ook al mis ik de luxe van thuis soms wel een beetje.


Liefs, Kirstin


Reacties

Reacties

IENEKE

Wat een leuk bericht. Wat het vliegen daar betreft, zo te lezen kennen ze daar geen of heel weinig "misdaad" in de vliegwereld.????? Ook geen controle op drugs en dergelijke? Juist het Midden-Amerika doet me daar heel erg aan denken. Verder moet je alleen maar elke dag genieten. Hier kijk je je hele leven op terug en neemt niemand je deze ervaring ooit nog af. Veel plezier de komende tijd. Hasta......??? y un abrazo con beso <3 de KEES y yo.

Dagny

Zo leuk om dit te lezen. Dan komt het allemaal een stukje dichterbij. Kunnen we het ons beter voorstellen. Benieuwd hoe het straks op het eiland is! Xx

Opa

We hadden al eens eerder van je verteltrant genoten, toen als caissière bij de supermarkt. Ook nu weer zo'n leuk verhaal waar wij helemaal blij van worden. Oma An en ik zien uit naar het volgende verslag over je schoolervaringen met toch wat andere, maar wellicht lievere kinderen. Geniet van deze periode!

Elsbeth

Wat leuk om mee te genieten van je belevenissen! Je hebt zo te lezen wel een mooie tijd :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!