kirstininpanama.reismee.nl

Bocas week 2

En we zijn alweer een week verder. Deze week ben ik begonnen met de Engelse lessen geven.

Maandag was de eerste dag, en voor de kinderen ook weer hun eerste dag, na hun 3 maanden vakantie. Omdat het van december tot ongeveer mei het droogste is van alle "seizoenen" hebben de kinderen vanaf december tm maart zomervakantie.

Maandag zijn we (Lisette en ik) om 7.15 weggelopen naar de boot. Omdat de school op een ander eilandje is, moeten we ongeveer 5 minuten met de boot er naar toe. Om 8.15 begonnen ze met de opening. Eerst het volkslied zingen, dan bidden (ze zijn hier katholiek) en toen moesten wij ons voorstellen.

Daarna begonnen we met de kindergarden. Dat zijn de allerkleinste, de meeste zijn nog maar net 4 geworden en gaan voor het eerst naar school. Officieel moeten wij ze Engels leren, maar ze kunnen niet eens correct Spaans praten dus we houden het heeeeeel simpel. Verder moeten we ze vooral in de klas houden en zorgen dat ze blijven zitten. Erg lastig als ze zo klein zijn. Ze wilden allemaal wel gelijk op schoot en knuffelen, en kijken je aan alsof ze nog nooit zoiets gezien hebben, heel schattig.

Daarna hadden we first grade, dat zijn kinderen van ongeveer 5-6 jaar. Daarmee kan je al ietsjes meer doen want zij kunnen bijvoorbeeld al zeggen; I'm a boy/girl. Maar daar moet je het wel bij houden, en ze moeten iets kunnen doen zoals kleuren.

Dan hebben de kinderen om 11 uur een half uurtje pauze, dan gaan ze vaak voetballen op het veldje, hoe heet het die dag ook is. De kindjes vinden ons als blanke helemaal geweldig. Ze wilden gelijk mijn haar vlechten en op de foto toen ik mijn mobiel pakte. Ik heb ze laten zien wat de Snapchat effecten waren en dat vonden ze helemaal geweldig.

Daarna hadden we nog 2 uur sixth grade, die kinderen zijn 10-11-12. Daarmee doen we het meeste. We oefenen zinnetjes in het Engels en het alfabet en we proberen aan het einde spelletjes te doen. Het valt mij op dat alle kinderen die wij lesgeven, zo gemotiveerd zijn om te leren en ze vinden het leuk om naar school te gaan. Ze doen ook vaak echt hun best. Als ze klaar zijn met de opdrachten dan krijgen ze een stempel. En bij ons is dat net iets leuker dan bij de juf, want van ons krijg je meer dan 1 stempel. Vinden ze geweldig.

Om 1 uur zijn de kinderen vrij. Dan wachten wij op de andere leraressen en kunnen we weer naar ons eigen eiland terug. De eerste dag was ik gelijk helemaal kapot. Kinderen vreten energie heb ik gemerkt. Nu snap ik waarom mijn moeder altijd zegt dat ze kapot is na een dag werken met 30 kleutertjes.

Zo gaat de hele week eigenlijk. We hebben per dag verschillende groepen kinderen en verzinnen zoveel mogelijk leuke opdrachten omdat ze niet echt concentratie voor het luisteren hebben. Op woensdag werd de Engelse lerares ziek en moesten wij alles zelf doen. Alles zelf bedenken, zelf de les geven en zorgen dat de kinderen lief blijven.

Donderdag en vrijdag was ze ook ziek dus hebben we eigenlijk meer dan de helft van de week alles zelf gedaan. Eigenlijk was het wel heel leuk om alles zelf te doen en kijken wat nou het beste werkt. Ik ben natuurlijk leerkracht en heb geen opleiding o.i.d. dus het is nog best wel lastig.

Als het goed is, is Candy (de lerares) er maandag weer dus kan ze ons weer helpen waar het nodig is.

Donderdag avond hebben we ook een boottocht gemaakt naar de andere eilanden, Solarte en Bastimentos. We gingen zwemmen met plankton. Als je je hand door het water deed waren er overal een soort lichtgevende dingetjes, plankton. En als je er door heen zwom gaf je dus een soort van licht. Ook als je met een zaklantaarn in het water scheen en hem daarna weer uit deed, was het net alsof er sterren in het water zaten. Omdat de algen die daar in leven licht geven nadat jij ze licht hebt gegeven. Heel gaaf.

Vanavond gaan we weer een BBQ doen en 'S avonds uit naar Iguana. Morgen eerst lekker uitslapen en waarschijnlijk 'S avonds weer uit. Ondertussen ben ik al helemaal gewend hier en geniet ik van elke dag!


Liefs,

Kirstin

Reacties

Reacties

Dagny

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt kirs! En ja, kinderen zijn reuze vermoeiend. Haha.

Birgit

Wat maak je veel mee. Super hoe je het doet. En wat een prachtige omgeving! Ben trots op je lieverd! Xxx

Opa

Weer genoten van je verhalen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt, Heel graag tot volgende week!

Elsbeth

Leuk om elke week je belevenissen mee te maken. Fijn dat je het naar je zin hebt!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!